REDUCED indgår partnerskab med Caldic for at udforske og skalere upcycled ingredienser i Norden.

REDUCED indgår partnerskab med Caldic for at udforske og skalere upcycled ingredienser i Norden.

Det danske firma REDUCED, der specialiserer sig i at udvikle smagsforstærkere baseret på genanvendte råmaterialer, og den internationale ingrediensvirksomhed Caldic, har indgået et samarbejde. Målet er at gøre ingredienser, der reducerer madspild, til en større del af fødevareproduktionen og samtidig bane vejen for yderligere udvikling af processteknologi og innovation inden for genanvendelse af biprodukter fra fødevareindustrien.

Det globale marked for produkter baseret på fødevarespild blev vurderet til 52,91 milliarder USD i 2022 og forventes at vokse med en årlig vækstrate (CAGR) på 4,6% til 83,26 milliarder USD i 2032. Derfor kommer samarbejdet mellem REDUCED og Caldic på præcis det rette tidspunkt, da efterspørgslen efter innovation inden for genanvendelse af ressourcer aldrig har været større.

REDUCED blev grundlagt i 2020 og gennemgår en transformation fra en fødevarevirksomhed til at fokusere yderligere på ingredienser. Virksomheden har investeret i produktionsfaciliteter i Københavns Nordhavn for at producere smagsforstærkere, ansat fødevareteknikere og produktudviklere og slået sig sammen med Københavns Universitet om yderligere udvikling i deres laboratorier.

Samarbejdet mellem REDUCED og Caldic lanceres med en serie økologiske smagsforstærkere baseret på biprodukter fra fødevareindustrien. Smagsforstærkerne adskiller sig ved at forstærke umamismagen uden tilsætningsstoffer. Indtil videre er de blevet anvendt i kødprodukter, kødhybrider og kødalternativer for at reducere råvareomkostninger, mindske saltindholdet og forbedre smagen.

"Vores mål er at reducere madspild ved at udvikle og producere ingredienser, der kan konkurrere på lige fod med lignende kommercielle ingredienser, men samtidig tilbyde kunderne en unik smagsprofil og direkte reducere madspild. Det er lykkedes os at gøre dette. Joint venture med Caldic betyder, at vi har adgang til et fantastisk ansøgerteam og bred distribution. Vi er meget glade for dette nye samarbejde med Caldic, da det giver os mulighed for at nå endnu længere ud på markedet og reducere madspild i endnu større omfang," siger Emil Munck de Voss, medstifter af REDUCED, og fortsætter:

"Caldic har mange års erfaring med at sælge ingredienser over hele verden. Vi ser frem til at lære af deres internationale markedskendskab, og samtidig giver feedback fra deres distributionsnetværk en unik mulighed for yderligere innovation og udvikling i REDUCED."

Caldic ser også frem til det nye samarbejde.

"Vi er rigtig glade for at indgå i et partnerskab med REDUCED, da de passer til vores måde at tænke på forretning og samarbejde på alle parametre - produkterne er konkurrencedygtige og smager fantastisk, medarbejderne er passionerede, og forretningsmodellen er bæredygtig. Derudover passer deres genanvendelsesmentalitet perfekt med en af vores vigtigste værdier - 'Fordi vi bryder os'," siger Ib Mortensen, produktgruppeleder i Caldic Nordic.

Samarbejdet mellem REDUCED og Caldic lanceres i marts og omfatter handel til fødevareindustrien i de nordiske lande og de baltiske stater.

For mere information, kontakt:

Emil Munck de Voss, medstifter af REDUCED,

emil@reduced.dk,

Telefon: +45 23 24 41 04

Ib Mortensen, produktgruppeleder hos Caldic Ingredients Nordic,

i.mortensen@caldic.se,

Telefon: +45 20 40 11 58

Om REDUCED:

REDUCED er en innovativ fødevareproduktionsvirksomhed med base i København, Danmark. REDUCED specialiserer sig i at skabe kvalitetsfødevarer og ingredienser fremstillet af økologiske overskudsprodukter. Deres mission er at reducere madspild ved at bruge grøntsager, protein og andre næringskilder tilbage fra den konventionelle fødevareindustri. Altid med fokus på smag, kvalitet og bæredygtighed.

Om Caldic:

Caldic Ingredients Nordic udvikler, producerer og markedsfører udvalgte fødevaringredienser til den nordiske fødevareindustri. Med en stærk tilstedeværelse og egne salgskontorer i Danmark, Sverige, Finland og Norge er Caldic tæt på markedet. Caldic fokuserer på at skabe værdi for både forbrugere, kunder og leverandører gennem udvikling af løsninger i tæt samarbejde med kunder og leverandører.

For mere information om Caldic: https://www.caldic.com/Market-solutions/Food